PLAYSTATION VITA: UN REVIEW COMPLET [Review]
Playstation VITA… consola portabila de la Sony, numita initial NGP, a ajuns intr-un final pe rafturile din Romania. Cu un design familiar si mult mai multa putere de procesare, jocuri cu o grafica mult mai indrazneata si multe alte plusuri, aceasta consola portabila e mult mai promitatoare fata de competitoarea sa directa, 3DS-ul. Chiar si asa, nu este vorba numai de norisori de zahar si unicorni pufosi, avand in vedere faptul ca vorbim de cei de la Sony si de obsesia acestora de “a individualiza” fiecare element dintr-o noua consola, trend pe care il vedem inca de la primul Playstation. Aceste personalizari sunt, dupa caz, fie bine primite de public, fie un fiasco de proportii. Dar nu istoria Sony se afla acum in discutie, ci Playstation VITA, care este, in primul rand, o consola portabila menita jocurilor, dar si o experienta multimedia din prea multe puncte de vedere.
In prima instanta, trebuie sa vorbim despre aspect, pentru ca, bineinteles, acesta este primul cu care utilizatorul intra in contact. Sony a optat, in acest caz, pentru o forma familiara, asemanatoare cu cea a PSP-ului clasic, doar ca marginile au fost rotunjite, materialul folosit la realizarea carcasei fiind unul lucios, ca si in cazul primului PSP, amprentele fiind destul de vizibile, dar nu atat de deranjante in timpul jocului. Dar ajungem si acolo.
Si trecem la butoane. Prima schimbare evidenta pe care fanii Playstation o vor observa este absenta unui cross-pad delimitat. Stiti voi, acele butoane directionale, acelea sunt cross-pad-uri. Ei bine, de aceasta data, avem un cross-pad intreg, care, spre deosebire de alte console, nu dau nume, doar cifre (360), este si el extrem de ascultator. L-am incercat in cateva jocuri si pot spune ca sunt surprins de felul in care se comporta. In prima instanta, eram dezamagit, dar se pare ca functionalitatea nu are cusur, ba mai mult, pare sa-i fie foarte fidel vechiului PSP, chestie care o sa ii bucure pe jucatorii de fighter-e.
La polul opus, avem butoanele clasice Playstation: crucea, patratul, cercul si triunghiul. Ei bine, aici merita sa ne oprim putin. Cele patru butoane sunt mult mai mici fata de cele ale PSP-ului, mie unuia fiindu-mi destul de greu sa ma acomodez cu marimea lor, iar daca mai iau in calcul ca nu am cele mai mari degete din lume, este posibil ca, pe viitor, sa fie un minus notabil. Pe de alta parte, in momentul in care apesi butoanele, reactioneaza instant, asta daca le nimeresti. In timpul unui joc, ele raspund la micron de secunda, ceea ce este extrem de important pentru un device orientat pentru gaming. Totusi o sa insist pe marimea acestora, pentru ca nu sunt sigur ca toata lumea o sa fie extrem de multumita de ea. Pe de alta parte, antrenamentul este mama obisnuintei.
In aceeasi categorie de imagine, intra si camera de 1.3 MPx, care, dupa ultimul update de firmware, poate filma, dar doar in format 4:3, din pacate. Totusi, in conditii optime de luminozitate, calitatea nu este deloc rea. Iar inainte ca cineva din sectiunea de comentarii sa se harzardeze cu o replica de genul: “Ahhh.. Andrei, este o consola pentru jocuri, nu pentru poze!”, o sa il rog respectuos sa se opreasca. Din moment ce consola este dotata cu o camera, o sa vorbesc si despre ea. Mai mult, PS VITA are o aplicatie destinata fotografiilor si filmarii… Caz inchis.
Ok, inapoi la camera dorsala. Ei bine, rezolutia de captura video este 640 x 480 la 60 de cadre pe secunda, comparativ cu rezolutia de pe 3DS, unde rezolutia este de 480 x 240 la 20 de cadre pe secunda, campul vizual in cazul lui VITA fiind mult mai mare. Mai mult, cu toate ca PS VITA nu are niciun fel de soft de stabilizare, imaginile filmate nu sunt deloc “zgaltaite sau miscate”, lucru extrem de ciudat, pentru ca la cata cafea bag in mine ar trebui sa tremure ca la cutremurul din ’77. Un alt aspect demn de mentionat este faptul ca saturarea de culoare si balansul de lumina alese automat de consola este aproape perfect, imaginile captatate cu aceasta fiind destul de asemanatoare cu realitatea. Din pacate, nu totul este perfect, orice punct luminos in imagine fiind suprasaturat, rezultatul final constand in explozii de puncte albe pe ecran. Sunetul este si el destul de OK, 48 kHz in format AAC, indeajuns de clar cat sa distingi pana si un mic plescait, fiind un plus major atat aici, cat si in timpul sedintelor de gameplay in care comunici cu prietenii. Calitatea fotografiilor a fost si ea ajustata, rezultatul final, atat video, cat si foto, il puteti admira mai jos. Atentie, continutul nu a fost alterat, fiind un brut captat cu ajutorul camerelor de pe consola.
In partea inferioara a consolei avem butoanele de Home, Start si Select, omiterea butoanelor de volum, media si luminozitate fiind dupa parerea mea bine venite. Asta pentru ca un aspect curat frontal, cat mai minimalist, este in ton cu noua politica a celor dela Sony. Celetrei butoane sunt fizice, nu tactile, contrar trendului pietei, ceea ce ma bucura nespus. In momentul in care le apesi se aude acel “click” satisfacator cu care gamerii vechi se vor indentifica automat.Totusi, unde se afla butoanele de volum si power? Ei bine, acestea au fost mutate la un etaj superior, fiind fix intre slotul anonim si cel pentru jocuri, la care o sa ajungem mai incolo. Butoanele sunt destul de robuste si indeajuns de zdravene sa suporte cateva socuri, asa ca fiti pe pace: daca tineti consola in buzunar, acestea nu se apasa din greseala, fiind necesara o oarecare presiune pentru a le actiona.
Butoanele superioare, L si R, sunt usor curbate fata de cele ale PSP-ului, unde erau patratoase, dar asta nu le face mai responsive. Exista tendinta sa iti scape degetele de pe ele in timpul unui joc, avand aceasi cizelura ca si in cazul PSP-ului. Mi-ar fi placut sa vad o suprafata mata sau o pelicula de silicon, pentru a impiedica alunecarea, dar dupa cum am spus mai devreme, nu le putem avea pe toate si, cine stie, poate in cazul PS VITA 2000 o sa avem parte si de asa ceva.
Uite cum am scris un foileton doar despre aspectul si functionalitatea frontala si nu am spus nimic despre ecran. Rusine sa imi fie… Ei bine, nu o sa discut inca despre el din punctul de vedere al functionalitatii, ci voi spune doar ca la PS VITA este vorba de un ecran de5 inches OLED multi-touch capacitiv, cu o rezolutie de 960 pe 544 (adica 16:9), destul de mare incat sa ofere o experienta de joc placuta, dar si sa inlesneasca vizionarea de clipuri sau alt continut media.
Haideti sa discutam si despre cardurile de memorie, in jurul carora a fost iscata o controversa mondiala. In pachet nu sunt incluse, iar pentru a achizitiona unul pretul variaza in functie de capacitate, un card de 8gb fiind in jur de 99 de RON, iar unul de 16gb – de doua ori si-un pic mai mult, undeva in jurul sumei de 219 Ron. Achizitia unui asemenea card este obligatorie. Asta si pentru ca o sa ai nevoie de spatiu de stocare pentru salvari, continut DLC sau jocuri cumparate online. Pentru “un portabil de generatie urmatoare”, asa cum era numit initial, Sony nu prea a aratat “viitorul” la acest capitol, cardurile fiind destul de scumpe, format proprietar. Venind insa in apararea acestora, ele sunt extrem de rapide cand vine vorba de rata de transfer intre PC si consola. Totusi, ii sfatuim pe cei care isi achizitioneaza un asemenea card sa fie foarte atenti cand il scot din ambalaj, fiindca e destul de fragil, riscul de a-l deteriora fiind ridicat intr-o oarecare masura.
In alta ordine de idei, cardurile, pentru ca acesta este noul format pentru distributia de jocuri in ograda Playstation, seamana, intr-un fel, cu SD card-urile, fiind totusi destul de diferite. Noile carduri destinate acestui slot sunt un pic mai mici, dar mult mai rapide fata de un SD obisnuit. Pentru o comparatie vizuala a celor trei formate, UMD, PS VITA Game Card si SD, aveti la dispozitie mai jos o poza.
In eterna lupta impotriva piratetriei, Sony a stabilit niste reguli destul de stricte referitoare la accesarea cardului de memorie. Astfel, daca vrei sa accesezi informatia de pe card, trebuie sa folosesti un program numit Sony Content Manger Assistant, care, in esenta, nu este nimic impresionant. El iti spune la ce ai acces si la ce nu si reuseste sa usureze copierea de continut media, back-up-uri sau jocuri. Practic, face exact ceea ce ii si sugereaza numele: te asista. Cu toate acestea, exista cateva probleme de utilizare, mai ales cand vine vorba de copierea de continut media, uneori consola sau programul in sine refuzand sa accepte copierea sau formatul. Sunt probleme care se rezolva in timp, totusi o sa iti prinzi urechile la un moment dat, cand o sa incerci sa copiezi un clip video si o sa realizezi cu stupare ca PS VITA iti interzice sa accesezi folderul media.
Incet, incet, am acoperit cam tot ceea ce era de stiut despre PS Vita din punctul de vedere al aspectului general. Nu este o consola grea, in sensul in care cantareste in jur de 280 de grame, e destul de robusta, realizata din materiale de buna calitate, dar are si minusurile sale. Includerea in pachet a unui card de memorie ar fi fost un plus major, iar portul misterios, despre care nimeni nu stie nimic, ramane deocamdata la acelasi stadiu… de mister. Cu toate astea, minusurile sunt cam putine, dar destul de costisitoare. In final, nota mea pentru aspect general si feeling este 8.5.
- Display si touchscreen-uri: $50
- Baterie: $3.60
- Camera: $3.50
- Wi-Fi/BT/GPS: $3.50
- NAND: $6.00
- SDRAM: $9.25
- Procesor: $16.00
- BB+XCR: $16.25
- Non-Electronice: $11.00
- Altele: $30.00
- Materiale necesare in constructie: $10.00
Si, intr-un final, trecem la interfata de utilizare, care este atat de simpla si placuta, incat chiar nu am ce sa ii reprosez, intr-un fel fiind o combinatie intre iOS si functionalitatea lui Windows Mobile. De cum am inceput sa ma joc prin meniu, primul lucru care mi-a sarit in ochi a fost lipsa de timpi de raspuns intarziati, factor datorat si procesorului cu patru nuclee. Tot meniul se afla in plan vertical, astfel utilizatorul poate pur si simplu sa traga in sus si in jos de acesta pentru a ajunge la aplicatia dorita, iar daca tii mai mult apasat pe ecran, intr-un spartiu nealocat, poti sa iti aranjezi meniul dupa cum iti este mai comod. Comparativ cu vechiul meniu liniar, aceasta reprezinta o imbunatatire colosala: oricine pune mana pe aceasta consola se familiarizeaza instant cu ea, fiecare aplicatie fiind “transpusa“ intr-un “balonas”. Mai mult, in momentul in care initializezi o aplicatie, aceasta te intreaba daca vrei sau nu sa o deschizi, pentru a nu proba zicala “Iar am apasat din greseala pe ce nu trebuie”. Totusi, daca vrei sa iesi dintr-o aplicatie, tot ceea ce trebuie sa faci este sa apesi butonul Home, intrand automat in meniul consolei: faci un gest cu degetul tragand ecranul spre dreapta si o sa iti apara aplicatia. Cum o inchizi? Ei bine, pur si simplu “o jupuiesti” de pe ecran. In coltul din dreapta sus ai un mic marker, ca o coala de hartie, putand practic “sa rupi” virtual aplicatia din ciclul de functionare. Lipsit de lag, intuitiv si extrem de bine realizat, un 10 cu felicitari la acest capitol.
Daca tot vorbim de experienta in timpul utilizarii, haideti sa discutam mai pe larg si despre ecran, acel superb ecran pe care VITA il poarta cu mandrie. Un OLED multi-touch capacitiv, caruia nicio imagine nu ii poate pune probleme. Culorile sunt vii si placute in timpul unei sesiuni de joc, dar si al vizionarii unui film, iar luminozitatea si contrastul reprezinta punctele forte ale ecranului PS VITA. Pana in acest moment, acesta este unul dintre cele mai bune ecrane pentru o consola dedicata gaming-ului; mai mult, el rivalizeaza cu cele ale unor telefoane din punctul de vedere al imaginii redate. Este destul de mare incat sa distingi detaliile si destul de “ascultator”, mai ales in jocuri precum Uncharted, incat sa interactionezi cu jocul prin intermediul ecranului touch. Mi-a facut placere in mai toate cazurile, inca de la ecranul de boot, nota mea fiind 9.
Ei bine, am ajuns si in acel punct in care discutam despre adevarata menire a acestei console… gaming-ul. In primul rand, pana in acest moment, VITA are cea mai impresionanta galerie de titluri la lansare, atat in format digital, cat si jocuri create special pentru gaming: in jur de 25 si inca 80 care urmeaza sa fie “la raft” pana la sfarsitul lui martie. Pentru o testare amanuntita, am folosit 3 jocuri: Marvel vs Capcom 3, Uncharted si Wipeout, iar senzatia este realmente unica. Bine, trebuie sa recunosc ca mai sacadeaza si uneori jocurile pierd cadre mai repede decat pierde un ranit sange pe front, dar, cand functioneaza, tine-te bine de nadragi, tinere… grafica este fenomenala! In cazul lui Uncharted nu prea au fost probleme, mici intarzieri de cadre ici si colo, dar controlul este orientat catre toate categoriile de gameri. Cei care sunt obisnuiti cu un telefon pot scarpina ecranul pentru a interactiona cu jocul, dar si cu touchpad-ul de pe spatele consolei, bine, asta daca nu esti mai clasic, caz in care o sa folosesti exclusiv butoanele, moment in care jocul chiar nu mi-a lasat impresia ca ma penalizeaza pentru asta. Fara timpi de raspuns intarziati din partea butoanelor, mai ales in cazul lui MVC3, in care viteza de reactie este critica, fara probleme de genul “am atins alt buton din greseala”.Cu toate acestea, trebuie amintit ca jocurile pentru VITA se afla in stadiu primar, iar dezvoltatorii inca nu s-au acomodat cu noul hardware, impresia mea fiind ca, spre finalul acestui an, o sa vedem adevaratul potential in gaming. Chiar si asa, pentru titlurile de lansare disponibile, VITA are cu ce sa se mandreasca. Durata bateriei nu este grozava, patru ore in conditii optime de joc, cu luminozitate maxima si fara casti. Poti stoarce in jur de cinci ore jumatate daca treci pe casti si mai micsorezi din luminozitate, totusi, daca esti legat de un WiFi, sa te astepti la o golire rapida a baterei, iar rata de transfer intre cele doua device-uri papa ceva putere. Dar, daca luam in calcul aspectul jocurilor, ecranul si restul componentelor, durata bateriei este justificata.
A meritat asteptarea? Este Playstation VITA noua generatie de portabile? DA! Merita cumparata daca esti un gamer? Da! Ce varianta? Ei bine, asta e o discutie destul de usor de abordat. Daca te deplasezi si iti place sa te joci cu prietenii, “sa te dai pe net”, atunci varianta 3G ti se potriveste. Bine, sa nu te astepti sa rupi banda in doua, mai ales ca vorbim de 3G aici, iar pachetele de date transferate intre console sunt destul de mari, astfel lag-ul o sa isi faca simtita prezenta. Cat despre download de jocuri pe 3G, mai bine cauti un hotspot. Ce sa faci? Asta e tehnologia! De partea opusa a baricadei, se afla gamerii care nu se plimba atat de mult si prefera sa se joace prin metrou, la facultate sau scoala cu alti colegi, sau cand mai pleaca prin vacante, acestora fiindu-le mult mai indicata o consola WiFi, poate si pentru ca in ultima vreme nu prea am vazut o cabana sau un hotel fara hotspot. Pana la urma, alegerea este la latitudinea voastra, eu tot ce pot sa fac este sa va ofer niste motive pro si contra pentru fiecare varianta. Nota noastra finala este de 8.5 cu posibiliati infinite, asta si pentru ca Sony a reusit sa realizeze o consola pentru gaming portabila si fiabila, cu toate ca unele strategii nu sunt chiar atat de istete… ma refer, evident, la pretul cardurilor de memorie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu